Wat is SEO (Search Engine Optimization)?

SEO

SEO (Search Engine Optimization): vindbaarheid optimaliseren voor hoger scoren in Google

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit betekent dat je je website optimaliseert voor zoekmachines, zoals Google of Bing. Hierdoor word je beter gevonden, omdat je hoger in de zoekresultaten komt.

Het doel van SEO is de zoekmachines te laten begrijpen waar jouw website of specifieke pagina over gaat. Dit is voor ieder bedrijf en iedere website natuurlijk anders. Daarom is SEO maatwerk en het is ook nog eens redelijk tijdrovend. Maar als het eenmaal is ingesteld heb je hier voor langere tijd plezier van.

Waarom SEO belangrijk is

SEO is feitelijk onmisbaar als je een website hebt. Want wat heb je aan een website als jouw klanten je niet kunnen vinden? Als je investeert in SEO, dan zorg je ervoor dat jouw website goed vindbaar is voor jouw doelgroep. Dit kan leiden tot:

  • meer bezoekers op je website;
  • meer leads en conversies;
  • een hogere omzet;
  • betere merkbekendheid.

Zoekwoorden en SEO

Een belangrijk onderdeel van SEO zijn de zoekwoorden die je gebruikt. Voordat je begint aan het schrijven van je tekst, zou je eerst moeten nadenken over de zoekwoorden die je gaat gebruiken. Welke zoekwoorden zijn in jouw branche van belang? Welke woorden gaat een potentiële klant invoeren op Google en welke woorden laten deze klant op jouw website terecht te komen?

Om daar antwoord op te krijgen zul je jezelf moeten verplaatsen in jouw klant. Een klant is meestal geen professional en gaat dus niet op Google hele specifieke of vaktechnische termen gebruiken. Meestal heeft een klant een probleem en zoekt hij naar een oplossing. Probeer met die insteek eens te bedenken welke woorden iemand gaat gebruiken om te zoeken.

Als je een lijstje hebt gemaakt met zoekwoorden ga je deze woorden integreren in je verhaal en kopteksten (titels).

Hulp bij zoekwoorden

Je kunt hulp krijgen bij het vinden van zoekwoorden. Als je zoekt op internet komen er uiteenlopende websites naar boven die je kunnen helpen. Probeer AI eens om hulp te vragen. Zelf gebruik ik de chatbot Gemini van Google, Copilot van Microsoft en ChatGPT.

Wat ook een goede strategie is, is zelf naar Google gaan en diverse gerelateerde termen en woorden invoeren. Google gaat je dan diverse voorstellen doen en probeert te anticiperen op wat je zoekt. Deze voorstellen kun je dan weer toevoegen aan je eigen lijst met zoekwoorden.

Tekst SEO vriendelijk schrijven

Je verhaal dient aan een aantal voorwaarden te voldoen om SEO tevreden te krijgen. Je verhaal moet een minimale lengte hebben (als richtlijn geldt ongeveer 300 woorden). De tekst moet worden onderverdeeld in niet al te lange alinea’s en je moet titels en kopteksten gebruiken.

Verder krijg je strafpunten als je te lange zinnen maakt en moet je signaalwoorden gebruiken. Waarschijnlijk valt het je al op dat ik erg vaak het woord “moet” gebruik. Dat komt doordat bij het niet voldoen aan de SEO voorwaarden je pagina niet SEO vriendelijk genoeg is en de zoekmachine je niet hoog genoeg in de zoekresultaten plaatst.

Ben je nog nooit ingelogd geweest op een website of heb je nog nooit gezien hoe SEO feitelijk werkt? Het optimaliseren van SEO is het beste te omschrijven als een checklist die je volgt. Kijk maar eens op het plaatje hieronder. Je hebt een rode smiley (SEO is niet blij), een oranje smiley (SEO is nog niet helemaal tevreden) en een groene smiley (SEO is geoptimaliseerd).

Wat is SEO (Search Engine Optimalisation)?

Als je verder naar beneden scrolt kom je bij de analyse-resultaten uit. Hier zie je de voorwaarden staan waaraan je moet voldoen. Bij iedere voorwaarde staat een bolletje. Is het bolletje rood dan zul je hier nog actie op moeten ondernemen. Is het bolletje groen dan is je missie geslaagd.

Wat is SEO (Search Engine Optimalisation)?

Stel, je wilt SEO zelf gaan doen en je hebt een (in jouw ogen) perfecte tekst geschreven. Dan toch kun je al snel tot de conclusie komen dat SEO jouw tekst helemaal niet zo geweldig vindt. Het kan dan zomaar zijn dat je nog een tijd bezig bent om je tekst te herschrijven.

SEO en unieke waardevolle inhoud

Kopieer geen teksten van anderen. Google ziet alles en geeft je hiervoor strafpunten. Denk je slim te zijn en AI makkelijk en snel een heel artikel te laten schrijven? Helaas. Ook dit wordt door Google herkend en hiervoor word je afgestraft. Wil je hoog in de zoekresultaten komen dan zul je zelf unieke en waardevolle content moeten schrijven. Alleen dan scoor je beter dan je concurrenten.

Andere SEO voorwaarden

Meta-beschrijving

Naast de tekst zelf die goed op orde moet zijn voor SEO, zijn er nog andere voorwaarden waar je aan moet voldoen. Het toevoegen van een meta-beschrijving is zo een voorwaarde. Een meta-beschrijving is een korte samenvatting van je pagina. Deze samenvatting verschijnt als één regel tekst onder het zoekresultaat. Ook de meta-beschrijving moet weer de belangrijkste zoekwoorden bevatten. Deze beschrijving helpt gebruikers om te beslissen of ze jouw pagina gaan bezoeken of toch maar liever overslaan.

Links (interne links en externe links)

Links in je artikel geven je bonuspunten. Een link brengt je naar een andere pagina op je eigen website (een interne link) of naar een geheel andere website (een externe of uitgaande link).

Interne links geven je website structuur, omdat ze het navigeren op jouw website makkelijker maken. Snel navigeren op je website betekent dat de bezoeker snel relevante informatie terug vindt. Interne links verhogen op die manier de gebruiksvriendelijkheid van je website wat je weer hogerop brengt in de zoekresultaten.

Als je linkt naar andere websites die betrouwbaar zijn, verhoogt dit de autoriteit van je eigen website. Je moet natuurlijk wel naar een relevante website verwijzen.

Paginatitel en url naam

Tot slot moet je nadenken over een goede paginatitel en de url naam van je pagina. De titel van je pagina moet het belangrijkste zoekwoord bevatten. Meestal gebruikt WordPress de paginatitel automatisch als url naam. Maar je kunt de url ook zelf aanpassen.

Als je de pagina eenmaal gepubliceerd hebt adviseer ik je de naam niet meer te veranderen. Stel je voor dat je een autoriteit bent geworden op jouw vakgebied en andere websites naar jouw artikel gaan linken. Goed gedaan, je krijgt nu gratis verkeer naar jouw pagina. Stel je voor dat je nu de url naam verandert, dan werkt de link die de andere website naar jouw pagina heeft opgenomen niet meer. Weg voordeel.

SEO en foto’s/afbeeldingen

SEO-bonuspunten als je (enkele) afbeeldingen in je artikel verwerkt. Je kunt alleen niet zomaar een afbeelding uploaden en denken dat je klaar bent. De gemiddelde telefoon neemt op dit moment al foto’s van enkele MB’s. Dit zijn grote bestanden die invloed hebben op de laadtijd van je pagina. Heb je een langere laadtijd, dan heeft dit negatieve invloed op je SEO. Je moet dus een middenweg vinden tussen je foto van goede kwaliteit houden en hem toch niet te groot op je website plaatsen om je website snel te houden.

Daarnaast kun je ook aan je foto’s beschrijvingen toevoegen, interne of externe links of een titel. Allemaal tools om ook je afbeelding SEO vriendelijk te maken. Het zal je vast weleens zijn opgevallen dat bij het zoeken op Google soms ook foto’s worden weergeven. Je scoort beter met een foto en mensen zijn sneller geneigd voor een zoekresultaat te gaan waar een foto bij staat.

SEO versus SEA

Je weet nu wat SEO is, maar er bestaat ook zoiets als SEA. SEA staat voor Search Engine Advertising. De naam zegt het al. Bij SEA vergroot je je online zichtbaarheid door advertenties.

Met SEO zijn je resultaten organisch. Dit betekent dat je zonder te betalen betere zoekresultaten behaalt. SEO kun je zien als een strategie voor de langere termijn. SEO goed inrichten is even werk, maar in principe heb je hier voor altijd profijt van. Dit in tegen stelling tot een advertentie waar je vaak veel geld aan uit geeft, terwijl hij tijdelijk is. Als de advertentietijd voorbij is, verdwijnt je behaalde zoekresultaat. SEO daarentegen is blijvend.

Ook al is het resultaat van SEO moeilijker meetbaar dan die van SEA, mijn voorkeur gaat uit naar organische (gratis) zoekresultaten.

Overigens zijn er meerdere mogelijkheden om organische zoekresultaten te krijgen. Voor dit artikel gaat dat nu iets te ver om dat hier uit te leggen. Maar neem voor meer informatie gerust contact op.

SEO uitbesteden?

Je hebt nu een globaal beeld van wat SEO is en hoe je het kunt toepassen op jouw website. Wil je SEO toch liever uitbesteden? Dat kan. Ik help je graag. Stuur (vrijblijvend) een e-mail naar info@wendelijn.nl.

Neem ook eens een kijkje bij mijn andere artikelen. Lees bijvoorbeeld de waarde van een QR-code.

Geverifieerd door MonsterInsights