Interne-communicatie Wendelijn

INTERNE COMMUNICATIE

Hoe ziet jouw bedrijf eruit?

Hoe ziet jouw bedrijf eruit? Bekijk je bedrijf eens vanuit de ogen van je klant. Kom eens binnen en doe alsof je een klant bent. Komt jouw klant terecht in een goed lopende organisatie? Worden ze vriendelijk te woord gestaan, (redelijk) snel geholpen, loopt het (bestel)proces soepel? Of verloopt het in jouw bedrijf chaotisch en moet de klant lang wachten, of wordt de klant (bedoeld of onbedoeld) niet vriendelijk geholpen? Bewustwording is stap één naar verandering.

Zorg dat je nieuwe klanten binnen houdt

Stel je hebt je externe communicatie goed op orde. Je hebt een mooie website die goed vindbaar is en ook nog eens goede content bevat. Je krijgt hierdoor aanvragen, klanten, of opdrachten. Goed bezig! Maar als je na de eerste alinea tot de conclusie bent gekomen dat het in jouw bedrijf niet zo soepel loopt, zal je nieuwe klant hoogstwaarschijnlijk snel weer weg zijn. Intern zul je dus ook alles op orde moeten hebben om de ervaring van de klant zo goed mogelijk te maken. Het spreekwoord “de klant is koning” mag je letterlijk toepassen.

Op orde brengen van bedrijfsprocessen

Hoe ga je met je klanten om en hoe verloopt het proces van de klant vanaf het moment dat hij of zij binnenkomt totdat de klant weer (hopelijk tevreden) de deur uit gaat? Maar ook de processen die voor de klant niet zichtbaar zijn om de dienstverlening aan de klant te leveren zijn belangrijk.

Ik kan je bedrijfsprocessen doorlopen en verbeter voorstellen doen. Vaak gebeuren bepaalde werkzaamheden al jarenlang op dezelfde manier en op de automatische piloot. Zonder dat iemand er aan denkt dat het ook beter of eenvoudiger kan.

Stel je voor dat je de werkzaamheden in jouw bedrijf eenvoudiger en sneller kunt maken. Hiermee kun je doorlooptijden verlagen en kosten besparen. Misschien kun je dan zelfs je klant een betere prijs aanbieden en er zelf ook nog meer aan overhouden.

Het vastleggen van bedrijfsprocessen

Liggen de werkzaamheden van jouw medewerkers vast in protocollen? Dit kan heel nuttig zijn. Als een medewerker ziek wordt en er zijn geen of weinig mensen die diens werk kunnen overnemen, kunnen er achterstanden ontstaan. Dit is een probleem dat vaak in kleinere bedrijven ontstaat.

Ik help bij het beschrijven van de processen en leg ze vast. Zo kan bij uitval van een medewerker iemand van een andere afdeling makkelijker taken overnemen. Ook kunnen nieuwe medewerkers efficiënter en sneller worden ingewerkt. Dit bespaart tijd en dus kosten.

Hulp nodig bij interne communicatie?

Hulp nodig bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen, om digitalisering in te zetten in je bedrijf en zo tijd besparen, medewerkers leren om beter met klanten te communiceren (of met elkaar), of projecten te coördineren? Ik werp een andere blik op alles om jouw werkwijze weer even op te frissen.

Geverifieerd door MonsterInsights