Geschreven door :

Categorie :

Blog

Datum :

delen:

Of je nu een groot of klein bedrijf hebt, als je nog geen QR-code gebruikt laat je mogelijkheden liggen. Het gebruik van een QR-code biedt kansen om een interactie aan te gaan met (potentiële) klanten en de betrokkenheid bij je bedrijf te vergroten. Ze komen professioneel over en tonen aan dat jouw bedrijf moderne technologie gebruikt en zich meebeweegt met de steeds veranderende markt. De QR-code in je bedrijf toepassen: ik leer het je.

Wat is een QR-code?

QR is een afkorting voor “quick response”. Vermoedelijk overbodig om uit te leggen, maar toch: in het Nederlands vertaald “snelle respons”. Een QR-code kun je vergelijken met een streepjescode op producten in de supermarkt. Alleen is de QR-code (meestal) vierkant in tegenstelling tot de gewone langwerpige streepjescode. De QR-code bevat informatie. Je kunt deze code scannen met de camera van je telefoon die de informatie uitleest. Over het algemeen brengt de QR-code je ergens naartoe, zoals naar een website. Maar je kunt er ook een betaalverzoek mee sturen, contactgegevens mee delen of informatie over je product verstrekken.

Hoe scan je een QR-code?

In het begintijdperk van de QR-code moest je nog een speciale app hebben om de code te scannen. Nu is het heel makkelijk. Je opent de camera van je telefoon en richt deze op de QR-code. In beeld verschijnt een link waar je op moet klikken. Als je hierop klikt ga je direct door naar bijvoorbeeld een website, een social media pagina, je kunt een bestand downloaden, of je krijgt de gegevens die in de QR-code zitten.

Deze informatie kan je QR-code bevatten

De meeste QR-code generatoren kunnen de volgende gegevens in een QR-code verwerken:

  • een url (de link naar een website of bepaalde pagina op een website);
  • een link naar een pdf bestand;
  • een link naar diverse social media profielen;
  • een app in een appstore;
  • video’s;
  • afbeeldingen;
  • MP3 bestanden (geluiden);
  • feedback vragen (bijvoorbeeld Google reviews);
  • een V-Card (contactgegevens);
  • een event of gebeurtenis (die je direct in je agenda kunt zetten).

Hieronder zal ik een aantal van de opties met je doornemen.

Met een QR-code klanten naar je website leiden

Een QR-code is perfect om klanten naar je website te leiden. Denk goed na naar welke pagina op je website je jouw klant wilt leiden. Over het algemeen is de aandacht snel afgeleid. Als de pagina waarop ze terecht komen niet interessant is, zijn ze gelijk weer weg. Je kunt je klant naar je homepage sturen, maar je kunt ook een directe link maken naar je webshop, een contactformulier, je blog met interessante artikelen, of je prijslijst. Wil je in één oogopslag meerdere onderwerp aan je klant laten zien, dan kun je een aparte pagina aanmaken die alleen bestemd is voor klanten die via de QR-code op je website komen. Hulp nodig? Neem contact met mij op: info@wendelijn.nl en we maken samen een pagina op je website aan.

Met de QR-code naar je social media

Je kunt de QR-code zo instellen dat je direct naar je Instagram pagina gaat, je Facebook pagina, je TikTok profiel, of jouw Youtube kanaal. Wil je al jouw social media kanalen onder de aandacht brengen? Ook dan zou je een aparte pagina op je website kunnen aanmaken waarop een link staat naar al deze kanalen. Je klant komt dan eerst op jouw website en kan daarna zelf kiezen waar hij of zij naartoe wilt.

Vraag met de QR-code een beoordeling (op Google)

Gebruik de QR-code om een beoordeling op Google aan je klant te vragen. Of een andere beoordelingssite waar jouw branche mee samenwerkt. Print de QR-code op je kassabon of factuur. Hang een poster in de wachtkamer, bij de uitgang of toonbank en leg duidelijk op de poster uit waarom ze de QR-code moeten scannen. Trigger je klant door aan de beoordeling een kortingsactie of iets dergelijks te koppelen.

De QR-code om een e-mailbestand op te bouwen

Werk jij veel met nieuwbrieven, dan kun je de QR-code koppelen aan een pagina op je website waar de klant zijn of haar e-mailadres in kan vullen voor een lidmaatschap op je nieuwsbrief.

Meer informatie over je product

Als je in een winkel of op een markt je producten verkoopt, kun je vaak niet alle relevante informatie kwijt op het bijbehorende (prijs)kaartje. Plaats er een flyer naast met een QR-code. Link naar een pagina waarop alle informatie van het product staat.

De QR-code als visitekaartje

Gebruik de QR-code als visitekaartje of print hem op je visitekaartje. Over het algemeen belanden de meeste visitekaartjes al snel in de prullenbak. Overhandig jouw kaartje en wijs je (potentiële) klant op de QR-code. Het is helemaal mooi als je deze persoon zover krijgt de QR-code nog in jouw bijzijn te scannen. Zet je gêne aan de kant en vraag gewoon direct om de code te scannen. Je kunt de QR-code ook op je telefoon bewaren en die vanaf je telefoon laten scannen. Nog beter voor het milieu om geen kaartjes te laten drukken.

En dan is het aan jou welke gegevens je aan de QR-code hangt. Laat je de QR-code naar je LinkedIn pagina gaan, naar de contactpagina op je website, of maak je er een v-Card van? Een V-Card is een digitaal bestand die al jouw contactgegevens kan bevatten. Denk aan je naam, bedrijfsnaam, telefoonnummer, website, e-mailadres, social media (bijvoorbeeld LinkedIn), bedrijfslogo, foto’s, enzovoorts. Zelf maak ik graag gebruik van een QR-code die een V-card bevat, zodat de persoon die de QR-code scant al mijn gegevens ontvangt en gelijk kan toevoegen aan diens adresboek.

Waar plaats je je QR-code?

Voorbeelden van plekken waar je jouw QR-code kunt laten zien:

  • een kassabon;
  • je factuur;
  • (geprinte) flyers;
  • je visitekaartje;
  • posters;
  • advertenties in kranten of magazines;
  • je telefoon (die je waarschijnlijk altijd bij je hebt).

Hoe maak je een QR-code?

Nu wil je natuurlijk weten, hoe maak je een QR-code? Om te beginnen heb je een QR-code generator nodig, waarvan er online meerdere te vinden zijn. Mijn favoriete QR-code generator is QRCode Monkey. Maar er zijn er veel meer te vinden.

Het maken van de QR-code is op bijna alle generatoren ontzettend simpel. Je volgt gewoon de stappen en kunt uiteindelijk je zelf gemaakte QR-code downloaden. Veel van de QR-code generatoren zijn ook nog eens gratis. Soms moet je wel eerst een account aanmaken of inloggen met je Google-account om te kunnen beginnen.

Statistieken van je QR-code bijhouden

Zoals het kopje van deze alinea al doet vermoeden: je kunt de statistieken van je QR-code bijhouden. Je kunt bijhouden hoe vaak je QR-code gescand is en of deze scan uniek was (als je zelf 10 keer je eigen code scant, waren dit dus geen unieke scans). Andere mogelijke statistieken zijn een scan per land, per datum, per land of regio, of per besturingssysteem. De meeste websites vragen voor het bijhouden van de statistieken wel dat je een betaalde versie aanschaft. Soms kun je voor een bepaalde periode een gratis pro-versie gebruiken en zo de statistieken bijhouden.

Het bijhouden van de statistieken kan handig zijn als je jouw QR-code op een poster gebruikt die ergens in het openbaar hangt. Hangt je poster op een populaire plek of moet je toch ergens anders adverteren?

Denk aan de veiligheid van je QR-code

Denk aan de veiligheid van je QR-code en voorkom fraude. Hangt jouw QR-code op een openbare plek, dan kunnen fraudeurs stikkers (gedeeltelijk) over jouw QR-code plakken. Op die manier kapen ze jouw klanten en brengen ze de mensen naar een onveilige online plek. Als jij je QR-code in een openbare ruimte hebt hangen moet je deze regelmatig controleren. Dit geldt natuurlijk ook als jij zelf een QR-code scant. Controleer altijd de link die je te zien krijgt. Klopt die niet met wat je verwacht? Klik dan niet door.

Geen zin om het zelf uit te zoeken?

Dat begrijp ik. Als je een eigen bedrijf hebt ben je druk en wil je soms gewoon dingen uitbesteden. Neem gerust contact met mij op: info@wendelijn.nl.

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe artikelen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Je gegevens zijn veilig en zal ik nooit met derde partijen delen.

Geverifieerd door MonsterInsights